Sunday, November 6, 2016

KAMI KE CAMERON HIGHLANDS
 “Dah sampai cikgu, awal?” tanya seorang bapa kepada saya. “Alhamdulillah”, jawab saya ringkas. Jam menunjukkan pukul 10.30 malam. Murid-murid mengambil barang-barang mereka dan bergerak pulang dengan longlai bersama penjaga masing-masing.  Peh…… lega rasanya apabila lawatan ke Cameron Highlands bersama murid-murid SK Seri Gading selesai.
Apa yang menarik tentang Cameron Highlands? Pertamanya, tentulah lembah-lembah yang dibentuk menjadi ladang-ladang  teh yang terbentang luas. ‘TEH’ merupakan ‘signature‘ bagi Cameron Highlands. Kebun teh pertama dibuka pada tahun 1929 oleh J.A. Russell seorang pembantu di Straits Trading Company. Namun orang yang bertanggungjawab meletakkan Cameron Highlands pada peta Malaysia ialah Ketua Setiausaha, Sir George Maxwell (1920-1926) setelah Juru ukur kerajaan, William Cameron menjumpai tanah tinggi ini dalam satu expedisi pemetaan pada 1885. Pusat peranginan terbesar di Malaysia yang dinamakan Cameron Hidhlands ini terletak kira-kira 1800 meter dari aras laut. Tiga pekan kecil utama iaitu Ringlet, Tanah Rata dan Brinchang merupakan tempat kunjungan pelancong yang paling popular. Mudah untuk ke Cameron Highlands, melalui Tapah jika dari arah Selatan dan melalui Simpang Pulai jika mulanya dari arah Utara.
Add caption
Perjalanan kami bermula pada jam 11.00 malam setelah semua murid selesai mendengar taklimat dan berdoa di hadapan sekolah. Lebih kurang pukul 4.45 pagi kami berhenti rehat di R&R(Rehat dan Rawat) Tapah untuk solat subuh dan bersarapan sebelum bertolak semula menaiki Tanah Tinggi Cameron Highlands. Cuaca dingin mencengkam tubuh tetapi tidaklah sesejuk 24 tahun dahulu (1992) ketika pertama kali saya menjejakkan kaki ke Cameron Highlands.  Masa itu, hembusan nafaspun keluar asap terutama pada waktu pagi.  Lebih kurang dua jam perjalanan sebelum kami berhenti di persimpangan Ringlet untuk melihat kebun Strawberry yang hidup segar. Pepohon renek ini berderetan di atas pepara khusus dengan penggunaan teknologi penanaman terkini atau umumnya dikenali sebagai Rumah Hijau. Di sini, kami juga boleh menyusur ladang bunga lavender dengan bayaran RM5. Oleh kerana kesuntukan masa, kami hanya mengambil gambar-gambar  sebelum bertolak ke tempat seterusnya.

Destinasi utama ialah sebuah pasaraya ‘Bee Farm’ yang mana persekitarannya diliputi tamanan yang  menghijau dan pepohon bunga berwarna-warni yang hidup subur. Selain membeli belah, para pengunjung  boleh berjalan-jalan sambil menikmati udara segar dan panorama indah. Di sini pengunjung boleh membeli pelbagai jenis cenderahati dan barangan. Saya juga tidak ketinggalan membeli madu-madu untuk diberikan kepada sahabat handai.  Madu-madu lebah ini terdiri daripada pelbagai spesis yang diisi dalam ‘straw’ dengan harga yang sangat berpatutan. 
   
Dari pasaraya ‘Bee Farm’ kami bertolak dengan menaiki bas mini ke salah satu daripada puncak-puncak cerunan bukit di Cameron Highlands untuk melawat kilang pemprosesan teh yang terkenal  iaitu “SYARIKAT BOH MALAYSIA”. Boh mempunyai empat kebun teh di Malaysia, tiga di Cameron Highlands dan satu di Bukit Cheeding, Tanah Pamah di negeri Selangor. Laluan sempit dengan jurang yang curam dan berliku dilereng-lereng bukit sepanjang perjalanan  menambah debaran di dada kami. Mana tidaknya,  hanya 7 inci sahaja tayar bas dibezakan dengan tepian gaung curam, Walaubagaimanapun ‘uncle’ berketurunan India yang mengendalikan stering bas hanya tersenyum sahaja mendengar jeritan murid-murid yang kelihatan cemas.
  Maklumlah sudah lebih 50 tahun pengalaman dengan selok belok laluan di situ. Hampir 35 minit perjalanan berliku, akhirnya kami sampai ke destinasi. Di sini kami sempat melihat cara serbuk teh di proses bermula daripada proses penggilingan hingga ke proses akhir iaitu proses pembungkusan. Malahan keterangan beserta gambar mengenainya juga dipaparkan pada dinding-dinding di sepanjang laluan kilang tersebut. Pengunjung juga boleh menonton tayangan video mengenainya secara percuma. 
 Sesuatu yang mengujakan ialah bersebelahan kilang ini disediakan platform atau pelantar beserta sudut santai untuk pengunjung menjamu selera. Pengunjung-pengunjung boleh menikmati hidangan dan minum pelbagai minuman berasaskan teh di atas platform sambil menikmati panorama disekelilingnya. “Wow…….!”. Sangat seronok, indah dan menarik sekali, itulah yang boleh kita simpulkan dalam perasaan. Disamping itu, pengunjung boleh turun ke bawah menyusuri anak-anak tangga yang disediakan sambil bersiar-siar di taman dan kawasan kebun teh yang tebentang luas. Mereka juga dibenarkan mengambil gambar, menyentuh dan memetik daun teh tersebut.
Jam 1.30 petang, kami berada di Brincang untuk membeli barangan. Sudah tentulah kami akan membeli strawberry segar yang baru dipetik dari ladang. Pada saya ini merupakan ‘signature’ ke dua tarikan para pengunjung ke Cameron Highlands. Menurut makluman pemilik kedai “Raju’s Hill Strawbery Farm”, RM30.00  akan dikenakan untuk sekilo strawbery yang dipetik sendiri.  Selain itu, harga bagi 3 peket strawberry ialah RM10.00 dan RM5 untuk 2 peket kecil.  Manakala asam strawberry pula berharga RM10 untuk satu peket (Sedap sekali dong.......). Oleh kerana sebahagian besar murid-murid ingin membawanya pulang, kami diminta menulis pesanan dan ‘Sale Executive’ mereka akan menghantarnya  pada keesokan hari sebelum kami bertolak pulang. Bagi yang ingin merasai keenakannya, 2 pinggan besar diberikan secara percuma. ”Emmmmmmm….memang sedap”, bisik saya dalam hati, dengan rasa masam-masam manisnya. 

Lebih kurang pukul 3.15 petang, kami telahpun berada di hotel Jasmine.  Ketua rombongan  bergegas mengarahkan murid-murid beratur mengikut kumpulan masing-masing  dan masuk ke dalam bilik. Kami berehat, solat dan seterusnya menikmati juadah berat yang dibeli di sekitar kawasan hotel tersebut.
Malam ini cuacanya dingin sekali, mungkin kurang daripada 16 darjah celcius agaknya. Memang sejuk. Saya bertugas mengawal kumpulan murid-murid  yang ingin ke pasar malam di kawasan berhampiran. “Jam 10 semua mesti naik ke hotel dan masuk tidur”, jerit saya. Semua murid mengangguk faham. Selepas makam roti canai dan minum segelas air teh tarik, saya terus memastikan semua murid telah masuk ke bilik masing-masing. Rasa lega di kepala   kerana semuanya sudah beres.  Saya masuk ke bilik, bersihkan diri, baring di atas katil, tekan ‘remote’ menonton filem aksi Chanel HBO dan 15 minit kemudian terlena. 
Jam 6.30 pagi keesokannya, saya telah siap berada di hadapan lobi hotel. Udara sangat segar di luar. Jam 7.30 pagi semua murid berkumpul dan menerima arahan seterusnya. Jam 8.00 kami menaiki bas ke pasar pagi Brincang.
Seterusnya, kami singgah ke” Cameron Valley” yang dimiliki oleh Bharat Goup. Mengikut sejarahnya, kawasan ini di buka seawal tahun 1933.  Ada kedai mini dengan pelbagai perasa teh asli Cameron Highlands.  Ada juga tempat pengunjung bersantai sambil menikmati minuman sejuk dan panas serta kek pelbagai rasa yang semestinya enak. Lembah-lembah dengan deretan pepohon teh menghijau dan air terjun mini yang mengalir menuruni lereng bukit diantara pepohon teh melengkapkan pemandangan indah setiap penjuru kawasan tersebut. 

 

Belum penat rasanya membeli belah di pasar pagi brincang yang seakan-akan pasar tani di Parit Raja, kami pun singgah ke Mardi Cameron Highlands kira-kira 1 jam. Di sini kami melihat pelbagai aktiviti yang dijalankan seperti cara penanaman srawbery dan sayur-sayuran serta aktiviti lainnya dengan bayaran RM3.00 (dewasa) dan RM1.50 (kanak-kanak).
Berbalik semula di pasar pagi Cameron Highlands, sudah semestinya banyak dipenuhi  Strawberry segar dan kering dengan harga yang benar-benar munasabah. Sayur-sayur segar merancakkan lagi aktiviti jual beli di kawasan tersebut. Pelbagai cenderahati, madu lebah pelbagai rasa dan banyak lagi barangan keperluan yang menjadi pilihan pengunjung ada di sini .
Pada akhir lawatan, kami sempat singgah di Lata Iskandar di Hutan Simpan Bukit Tapah. Lokasi ini betul-betul di akhir laluan untuk menuju ke persimpangan utama menghala ke Lebuhraya Utara Selatan.  Masuk sahaja ke lebuhraya tersebut, kami singgah solat Zuhur dan Asar (Qasar dan Jamak Taqdim) dan membeli belah di hentian Tapah. Kira-kira pukul 4.35 petang bas bergerak memasuki simpang lebuhraya utama untuk terus pulang ke destinasi permulaan perjalanan kami.

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE CAMERON HIGHLANDS
23, 24 DAN 25 SEPTEMBER 2016
TEMPAT MENGINAP: HOTEL JASMINE,  BRINCANG, CAMERON HIGHLANDS


Sebelum bertolak, murid-murid diminta melakukan solat sunat musafir dan solat sunat hajat di rumah dengan tujuan dipermudahkan segala urusan dan selamat dalam perjalanan.


TARIKH

MASA

TEMPAT YANG DILAWATI(JANGKAAN)

23.09.2016
Jumaat

10.30 malam

Berkumpul di dataran sekolah.

11.00 malam

Bertolak ke Simpang Pulai /Tapah

24.09.2016
Sabtu






5.00 pagi

Tiba di Simpang Pulai
(Mandi, solat subuh, sarapan)

7.00 pagi

Bertolak ke Cameron Highlands

10.00 pagi

Melawat Taman Agro, Ladang Teh dan Ladang Strawberry.

1.00 petang

Makan Tengahari

2.00 petang

Check in di Hotel Jazmine
(Mandi, solat, berehat)

5.00 petang

Ke Pasar Malam Berinchang

7.30 malam

Solat dan Makan Malam

10.00 malam

Solat, Masuk Tidur

25.09.2016
Ahad



6.00 pagi

Mandi dan solat subuh.

8.00 pagi

Bergerak ke Kuala Lumpur untuk melawat Galeri Seni.
*Jika masa atau keadaan tidak mengizinkan, tempat lawatan akan hanya bertumpu di sekitar Cameron Highlands sahaja.

2.00 petang

Bergerak Pulang ke Batu Pahat

9.30 malam

Tiba di SK Seri Gading

BAS B:
Guru Pengiring: Puan Zainun, Encik Mohd Azhar, Puan Ruziana dan Puan Roslinda

 
BAS A:
Guru Pengiring: Ustaz Razali, Puan Hafizah, Puan Aishah dan Cik Atikah


*****/*******
1. Secara peribadi saya mencadangkan agar aspek kebersihan perlu diberi perhatian serius.
2. Pelebaran jalan juga sangat perlu
3. Pemuliharaan hutan atau bahagian-bahagian tertentu di bahagian puncak dan kaki bukit supaya panorama indah dan udara segar tidak terjejas. .
4. Kawal selia pembangunan supaya dapat dilakukan dengan terancang agar kejadian banjir lumpur yang meragut nyawa seperti pada tahun 2014 tidak berulang.
5. Hentikan pembangunan besar-besaran di Cameron Highlands 15 tahun dari sekarang.


Thursday, October 29, 2015

Pulau Tioman 2009201522092015


Assalamualaikum... hampir sebulan percutian ke Pulau Tioman telah berlalu dan baru hari ini aku berkesempatan untuk meluangkan masa mencoret serba sedikit pengalaman dan kenangan mengenainya.
Ringkasnya, Pulau Tioman memang kaya dengan ikan-ikan yang sangat cantik dan indah. Aktiviti yang sesuai di sini ialah ‘snorkelling’, ‘high speed boat riding’ ke sekeliling Pulau Tioman sambil menikmati keindahan biru air laut yang terbentang luas dan pepohon yang menghijau, mandi manda di pantai, mandi manda di air terjun, berjalan-jalan di persisir pantai sambil menunggu kemunculan mega jingga menandakan  terbenamnya matahari, bersantai di gerai-gerai makanan dan minuman dengan alunan muzik pada waktu malam, melihat pancaran cahaya lampu  pada air laut pada waktu malam sambil berehat di jeti dan memberi makan pelbagai jenis ikan yang sememangnya cantik-cantik. Oh…. sungguh indah kenangan ini dan aku bersyukur amat sangat dengan segala ciptaan Yang Maha Esa.
Hari Pertama:
Aku dan isteri bertolak awal pagi sebelum subuh lagi ke Mersing untuk membuat tempahan awal penginapan di Pulau Tioman. Sebenarnya kami berdua telah mendapat sedikit maklumat sehari sebelum bertolak ke Pulau Tioman sewaktu bersama-sama isteri menjalankan Kem Motivasi murid-murid Tahun 6 SK Pintas Puding di Pulau Borek. Saya telah meluangkan masa membantu guru-guru tempat isteri bertugas melakukan aktiviti-aktiviti yang dirancang. Selesai sahaja Kem Motivasi selama dua hari, saya dan isteripun ‘usha’ di beberapa agensi pelancongan yang masih beroperasi di sekitar Jeti Mersing pada petang tersebut. Setelah puas hati, keputusan dibuat untuk pulang dahulu dan datang semula pada keesokan harinya.
Keesokkannya kami tiba di Mersing seawal 7.30 pagi, bayar parking kereta RM36 untuk 2 hari, membuat tempahan chalet di Kg. Salang dengan harga RM370 untuk 2 hari dua malam dan terus bersarapan. Kemudian, kami mendapatkan tiket-tiket feri yang berharga RM35.00 seorang untuk perjalanan sehala dan RM20 untuk tiket-tiket lawatan ke Taman Laut Malaysia dan Taman Negara. Setelah selesai semua urusan, kami berehat di dalam kawasan jeti sambil menunggu ketibaan feri jam 11:00 pagi, itupun bergantung kepada air pasang surut. Feri tiba jam 11.30 pagi dengan perjalanan memakan masa 2 jam lebih. Jam 3.15 petang kami selamat sampai di Jeti Kg. Salang. Wow…. ! keindahan panorama yang memukau, dapat mendamaikan jiwa dengan perasaan terpegun melihat kejernihan air laut di Pulau Tioman. Kami terus ‘check in’ di chalet yang ditempah. Walaupun kondisi bilik yang mendukacitakan namun Alhamdulillah… dapat ditukar dengan chalet yang lebih selesa.  Aku rasa selesa dapat berehat.

Malam:
Selepas maghrib kami berdua makan di restoran betul-betul di hadapan tempat penginapan kami sambil menikmati pemandangan air laut yang berkilau dengan refleksi cahaya lampu dari chalet-chalet dan gerai-gerai di di tepi pantai. Selepas itu, kami berjalan-jalan di sepanjang jeti sambil memberi roti kepada ikan-ikan. Penat sungguh, maklumlah 3 hari tidak cukup rehat. 10.30 malam kami sudah berada di dalam chalet dan merebahkan badan dengan penuh bersemangat.
Hari Kedua:
Hari dengan semangat yang berkobar-kobar. Tempahan untuk mengelilingi pulau bernilai RM200 untuk dua orang, lengkap dengan alat snokerling. Cuma isteri aku terpaksa mencari ‘google gear’ yang ada ‘power’ kerana matanya yang perlu ‘protection’ tambahan. 10.30 pagi bertolak dengan bot laju bersama-sama sekumpulan pelancong lain seramai 8 orang. Dalam trip ini kami berpeluang mengelilingi keseluruhan pulau, snokerling sebanyak 3 kali, mandi manda 2 kali termasuk di air terjun yang sangat cantik, singgah makan tengahari di Perkampungan Tekek dan memberi makan ikan-ikan di Taman Laut.  Kawasan ini adalah kawasan yang paling maju dengan kemudahan-kemudahan seperti jalan raya, bas, pejabat pos, bank, sekolah dan lain-lain. Kawasan persekitarannya juga dipenuhi dengan tempat-tempat yang panoramanya cantik dan menarik. Ramai  pelancong tempatan mahupun luar negara dapat dilihat sedang melakukan pelbagai aktivti di tepi-tepi pantai.
Selepas makan, kami bergerak ke taman laut, kemudian ke air terjun yang memerlukan pendakian selama 15 minit untuk sampai ke kawasan utama. Sangat mengasyikkan dengan persekitaran hutan simpan yang menghijau. Bagi yang tidak berminat, mereka boleh berehat di jeti sambil memberi makan ikan-ikan yang berwarna warni dan sesetengahnya ada yang sebesar betis lelaki dewasa. Memang pengalaman yang sangat mengujakan. Akhir sekali kami bertolak pulang dan singgah di satu persisir pantai untuk sekali lagi bersnokerling. Alhamdulillah………. puas rasanya. Jam 4.20 petang bot dipandu dengan laju dengan perasaan yang sangat seronok di tampar hembusan angin laut menuju ke Jeti Salang menandakan aktiviti “Round Island’ berakhir. Seronok, lega dan puas itulah gambaran yang dapat dilihat pada setiap wajah pelancong yang bersama-sama kami.
Kami kemudian meluangkan masa selama 30 minit bersnokerling di gigi pantai dengan kedalaman 4 hingga 5 meter untuk melihat ikan-ikan yang berwarna-warni berenang-renang di dalam laut. Rasa penat….kami naik ke darat, memulangkan semua alatan dan terus membersihkan diri.
Malam:
Laungan azan berkumandang di suaru berhampiran. Sungguh syahdu sambil memandang hamparan laut yang luas sesayup mata memandang pada waktu senja. Jerebu  telah menghalang kemunculan mega jingga dengan awan gelap menyelubungi semua penjuru langit. Bersiap dan bersantai di kafe berhampiran, minum sambil mendengar lagu dan memandang garisan-garisan cahaya di permukaan lautan. Oh….hatiku tenang, hati isteriku tenang dan kami gembira bersama. “Jom rehat, 4.30 pagi feri akan membawa kita pulang ke Jeti Mersing,” aku bersuara. Isteri mengangguk dan kami tidur dengan kelopak mataku rasa berat betul untuk di buka. Jam pada waktu itu telahpun menunjukkan 10.45 malam. Jam 4.10 pagi kami telah sedia menunggu di jeti. Aku termenung penuh kesyahduan. “Percutian pendek dan sangat menyenangkan”, aku berbisik kepada isteri. Feri tiba tepat pada masanya, mengambil semua penumpang pada setiap jeti kawasan pelancongan,  bertolak ke Mersing dengan memberikan satu lagi kenangan dalam diari kehidupan aku bersama isteri tersayang. Terima kasih Pulau Tioman. Jika diizinkan aku akan kembali lagi untuk menikmati keindahanmu, ciptaan Yang Maha Berkuasa untuk kita sama-sama menjaganya.




Friday, June 14, 2013

Redang, Oh Redang.

Assalammualaikum w.b.t.
‘Pulau Redang’ yang indah. Pagi ni aku dan isteri baru sahaja lepas sarapan, dah siap kemas  nak balik ke Jeti Merang dan terus ke Kuantan. Percutian yang menyeronokkan selama 2 malam 3 hari di Redang Lagoon berakhir. Sistem di sini boleh dikatakan ala-ala ‘Nature Chalet’ gitu. Banyak aktiviti yang disetkan dan ‘own leisure activities’dapat dilakukan terutamanya snorkeling. Lagipun, aku berdua ikut pakej yang disediakan. ‘Surf’ sahaja laman web, macam-macam pakej ada dan aku kategorikan sebagai percutian untuk ‘middle class’ lah ni.
Kami berdua bertolak dari Batu Pahat Johor pada petang Jumaat 31 Mei 2013 menuju ke arah Kuantan. Sepanjang perjalanan kami singgah beberapa kali untuk makan dan menghilangkan penat seketika di gerai-gerai yang bersepah-sepah di tepi jalan. Tabiat aku pulak suka memandu dalam keradaan santai dan isteripun dah faham. Disebabkan pemanduan kami menempuh suasana malam, jadi, persekitaran pemandangan tidaklah begitu menarik, semuanya gelap kecuali kenderaan-kenderaan yang bertali arus. Kemeriahan hanya dapat dilihat apabila melalui bandar-bandar utama dan pekan-pekan kecil.  Kami tiba di Kuantan lebih kurang pukul 1.00 pagi dan bermalam di rumah adik aku nombor tiga. Dia bekerja di Kuantan sebagai Pegawai Farmasi dan gajinya lebih tinggi daripada aku. Aku tak kisah, prinsip aku ialah mesti rajin bekerja untuk menyara kehidupan terutamanya untuk mendapatkan keperluan asas kehidupan seperti makanan, pakaian, rumah dan kehendak-kehendak yang lain seperti keperluan pembelajaran anak-anak, kereta, alat solek dan sebagainya. Biasalah, aku terus ‘order’ teh o panas dan kamipun berborak-borak seketika. Lepas tu aku dan isteri masuk tidur bersama. “Uhhhhhhhhhh... penat,”aku mengeluh.
Keesokkannya, selepas sarapan dan melayan ipar serta anak-anak saudara aku yang nakal tu, kami minta izin untuk bertolak ke arah Terengganu. Sasaran kami ialah Pulau Redang. Sedikit maklumat diberikan oleh adik ipar berkaitan laluan yang mudah untuk ke sana. Emm... keropok lekor Terengganu, memang terkenal, aku tak kira... mesti makam banyak-banyak kerana rasa ikannya memang hingga ke sendawa masih ada dan tidak boleh dipertikai. Air nira... aku jarang cuba minum, rasanya sedap dan manis asli. Sesuatu yang aku boleh cadangkan  ialah mencari kaedah yang sesuai supaya bau aslinya dan teknik pembungkusan dapat dipertingkatkan. Apa yang pasti apabila meminumnya tidak meloyakan. ‘Sata’ juga sangat terkenal di Terengganu, aku gagal membelinya kerana kami tergesa-gesa untuk terus ke Kuala Terengganu. Dalam hati aku berkata, “Aku akan membelinya apabila bertolak pulang nanti.”
Kami tiba di jeti Kuala Merang kira-kira pukul 3.30 petang. Maklumat yang diterima daripada petugas jeti ialah tiada lagi bot atau feri ke Pulau Redang kerana hari dah petang, lagipun kami hanya berdua sahaja. Kami akur dan  membuat tempahan awal untuk perjalanan esok hari. Tanpa berlengah, kamipun mencari hotel budjet di kawasan persekitaran dan alhamdulillah malam tersebut kami menginap di Sutera Beach Resot. Terasa rugi, maklumlah check in pukul 5.40 petang dengan harga RM240 dan tak dapat potongan harga kerana sedia maklum cuti sekolah, bilik penginapan sentiasa ‘fully booked.’ Badan terasa letih dan malas untuk meronda di kawasan persekitaran yang banyak dipenuhi oleh chalet budjet serendah RM60.00. Maklumat ini kami perolehi semasa berada di jeti tadi. Keselesaan bilik dan kawasan pantai yang besih, air laut membiru dan pemandangan sesayup mata memandang menjadikan petang dan malam kami di Sutera Beach Resort ada memberi sedikit makna pada percutian ini. Malam tersebut kami tidur dengan lenyak kerana badan terasa penat dan minda telahpun disetkan untuk bangun awal esok pagi.
Telur masak dua biji, mee hoon dan beberapa ‘desserts’ sampingan serta air kopi menjadi menu pagi 2 Jun 2013. Tiada perkataan penat dalam fikiran dan emosi, kunci bilik diserahkan dan terus memandu ke jeti kerana kami perlu berada di sana kurang lebih jam 9.00 pagi. Emmm ... ramai geng percutian telah siap sedia di jeti untuk berlepas rupanya. " Kumpulan Redang Holiday boleh naik ke feri sekarang," terdengar arahan ketua tekong atau ketua pengawal feri. “Belum lagilah, mungin giliran kedua agaknya,” bisik aku dalam hati.

Perkataan pertama yang terpacul daripada mulut aku ialah ‘memang cantik’ apabila melihat pulau-pulau kecil sepanjang perjalanan ke Pulau Redang menaiki bot. Di pantai, pasir halus memutih, air laut sejernih mineral mengujakan pemandangan mataku, langit pula hampir keseluruhannya biru cerah dengan gumpalan awan gebu di hadapannya. Dua ekor helang dengan warna sedikit coklat dan hitam berbanding lainnya putih melebarkan sayapnya lalu membiarkan tiupan angin membawa haluan badan berlenggok ke kiri dan ke kanan dan sesekali menjunam ke permukaan lautan. “Sambar ikanlah tu,”hatiku berkata. Alhamdulillah, kira-kira jam 12.00 tengahari, kami telahpun berada di dalam bilik bernombor sebelas di chalet ‘Redang Lagoon’ setelah melalui pelbagai karenah biasa dalam setiap percutian yang kami lakukan. Mana ada yang sempurna dan tepat bagi setiap perancangan yang manusia lakukan, dan aku amat meyakininya.
Ehhhh... tidurlah kejap. "Jangan lupa, 3.30 petang nak pergi snoorkeling," isteri tercinta mengingatkan. "Taulah, nyebok aje................................." Sejam kemudian, “Ok jom, snorkeling, pukul berapa sekarang? Duit jangan lupa bawak nak sewa goggles dan safety jackets," aku menghela nafas lega selepas dapat berehat seketika. Safety jacket RM10.00 dan goggle RM10.00 kecuali yang guna ‘Powered lense’ kena tambah minimum RM10.00 bergantung kepada tahap powernya," pemilik chalet memberi penjelasan. Kemudian petugas-petugas atau dipanggil ‘snorkeler’ memberi arahan kepada kumpulan kami naik ke bot untuk menuju ke pulau berhampiran. Laut biru terbentang luas sesayup mata memandang dengan datar pada hujungnya menyebabkan sesetengah ilmuan mengatakan dunia ini rata dan ada penghunjungnya. Akhirnya sahlah bahawa bumi ini berbentuk ‘sphere’ seperti yang dinyatakan oleh pelayar terdahulu. Namun penganut agama Islam telah lama mengakui kebulatannya, cuma mereka tidak bersedia mengkaji pada ketika itu.
Warna biru muda dan biru tua yang bergelombang pada setiap bahagian laut memberi maknanya yang tersendiri, buih-buih putih seputih salji dan bunyi ombak kecil berdesir-desir sangat mengujakan. “Yang, jom terjun, banyak coral-coral berbentuk bintang, cantik, ikan ada macam-macam kaler, aku memberi semangat kepada isteri setelah melihat sendiri keindahan di dasar laut berdekatan pulau berhampiran. Pucat muka isteriku bila aku tarik-tarik tangannya. Namun dia turun juga ikut tangga bot, tapi tangannya tak lepas besi di penjuru bot, “Emmm… cantik, cantik, cantik…, oklah nak naik atas botlah, esoklah, kita ‘practice’ kat tepi pantai dulu guna goggles dan hose ni… Aku mencelah, “Ok, abang nak tengok coral kat dasar tu……emm uhhh ohhh memang cantik, ikan jangan cakap, macam-macam ade…..” Setelah penat, akupun naik ke atas bot. Bayak kumpulan pelancong daripada chalet atau hotel penginapan  lain juga melakukan aktiviti yang sama di kawasan persekitaran kerana banyak pulau-pulau kecil dan pantai yang memutih. “Semua dah puas, kita pulang ke chalet,” kata petugas-petugas tersebut. “Ok dah bolehlah,” kami menjawab serentak. Berehat, minum petang, makan malam dan melihat pemandangan malam bersama deretan lampu di setiap chalets, desiran ombak, jutaan bintang berselerak serta cahaya bulan menyuluh pantai kelihatan sebaris ditengah-tengah lautan terbentang luas nyata mengkoolkan perasaan. 11.30 malam kami berdua pulang ke chalet untuk tidur dan bersedia untuk aktiviti pada hari ke dua.
“Dah sarapan, sekarang pukul 9.30 pagi, jom kita semua bertolak ke Taman Laut Pulau Redang iaitu tempat utama untuk aktiviti snookerling yang dikawal selia oleh kerajaan negeri. Pastikan anda semua mengikut arahan untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini, kalau kamu hendak melihat kumpulan-kumpulan  ikan yang banyak disekeliling kamu, campaklah cebisan-cebisan roti, kamu akan berasa seronok nanti,” petugas-petugas memberikan arahan dan penjelasan. “Hari ini saya nak snookerling,” isteri membisikkan ke telinga. Aku hanya tersenyum sahaja sambil melihat persekitaran semulajadi di atas bot. Sedia maklum pemandangan pulau-pulau kecil berhampiran, pasir memutih, kejernihan air yang begitu 'transparent' dan sesekali kewujudan pelangi di atas permukaan ombak kecil yang beralun kesan saripada pancaran terik matahari , 'species' marin seperti gamat dan penyu yang boleh dilihat dengan jelas daripada atas bot, memang tidak boleh dipersoalkan. Inilah anugerah tuhan kepada alam semesta dengan pelbagai keindahan yang perlu disyukuri, dipelihara dan dijadikan renungan bahawa  pemberian ini untuk semua dan ada rahmatnya yang tersendiri. 30 minit di atas bot berakhir apabila kami memulakan aktiviti snokerling. Kali ini, isteri berasa lebih yakin dengan tunjuk ajar yang aku berikan, nampaknya dia berjaya dan gembira melakukan aktiviti snokerling bersama ratusan kumpulan pelancong dari dalam dan luar negara. Kawasan Taman Laut merupakan tumpuan para pelancong yang gemar aktiviti snokerling dan diving. Aku, jangan cakap memang tanpa berlengah-lengah lagi terus snokerling sehingga ke kawasan 5 meter dalamnya. Apa yang nak dibimbangkan, ramai petugas menunggu di tengah-tengah laut yang ditandakan dengan garis sempadan, kawasan untuk para pelancong melakukan aktiviti snookerling. Mereka bersedia menghulurkan bantuan apabila keadaan cemas berlaku. Para pelancong seperti aku berasa yakin dan selamat tanpa perlu berasa bimbang.
Fuyioooooo, lagi 'best', 'coralssssss', ikan-ikan yang pelbagai saiz dan warna mengasyikkan pemandangan. Ikan kerapu, ikan… entah, macam-macamlah. Tiba-tiba segerombolan atau boleh dikatakan beribu-ribu ikan bilis berenang melintasi kawasan aku snokerling. Aku juga dapat menyentuh badan beberapa ekor ikan yang aku gelar sebagai ikan harimau. Memang jinak-jinak. “Uhhhhhh.. bestnya”. Corals berbentuk kelopak macam bunga raflesia sebesar 2x3 meter persegi pun ada. “Alamak… anak ikan yulah,”aku bercakap sendirian. Uhuk!!Uhuk!!Uhuk!! Tiba-tiba air masuk dalam ‘hose’ yang aku pasang. Cepat-cepat aku timbulkan muka di permukaan air. Ewuehhhhhh…uhhhhh, tertelan banyak air lautlah pulak. Memang mengasyikkan sepanjang 45 minit melakukan aktiviti snokerling di Taman Laut ini.  Aku naik ke darat dengan perasaan puas dan berdua bersama isteri membersihkan diri di tempat yang disediakan.  Bilik air juga ada disediakan di kawasan berhampiran. 
          Sementara menunggu feri untuk bertolak pulang ke Redang Lagoon kira-kira jam 11.30  pagi, pelbagai 'species' ikan dapat dilihat dari atas jeti apabila pelancong-pelancong mencampakkkan roti melalui jeti ke permukaan laut. Situasi ini menggamit “kejakunan’ bagi pihak aku. Maklumlah beribu-ribu ikan yang jinak dengan formasi renangan mengikut jenis. Jam 12.45 tengahari, kami tiba, makan tengahari dan berehat di bilik. “Petang ni tak payah pergi snookerling, cukuplah dua kali. Kalau awak nak pergi, pergilah,”aku memberitahu isteri. Nampaknya isteri aku pun letih dan bersetuju untuk berehat sahaja di bilik. Selepas solat, minum petang, berjalan-jalan di pantai, makan malam, duduk di pangkin-pangkin yang disediakan di hadapan chalet sambil menikmati bayu malam yang agak kencang bersama pancaran lampu-lampu dan aluna muzik “open show” daripada chalet-calet berhampiran, suasana malam amat mendamaikan, menenangkan, mengasyikkan, merehatkan, melegakan dan tidak puas hanya sekadar 2 malam 3 hari di Pulau Redang. “Yang, esok kita akan pulang, seronok tak?” aku bertanya. “Seronok….,” reaksi isteri yang sentiasa natural bila berasa suka dan tidak suka. Tidak lebih daripada sepuluh kali sepanjang sembilan tahun perkahwinan dia akan ketawa besar. Mungkin kerana aku sering mengingatkannya supaya jangan terlalu gembira. apabila meraikan sesuatu yang menyenangkan hati. Dua jam sebelum 12 tengah malam aku telahpun berada di bilik penginapan, berehat, ehem…ehem……dengan alunan muzik slow rock yang menjadi tabiat aku sebelum tidur.
“Bang, ‘speed bot’ dah sampai,” kedengaran suara isteri di gegendang telinga. Keasyikan aku terhenti, lalu segera menutup laptop, bergegas mengangkut beg untuk bertolak pulang ke Jeti Merang. Selamat tinggal Pulau Redang dan kami insyaAllah akan kembali, bisikku dalam hati.
No
Subject
Gred
Comment and Suggestion
1.
Beach cleanliness
A
-
2.
Sea water: Clean, transparent, etc
A+
-
3.
Snokerling Activities: Corals, fishes, etc
A
-
4.
Nature View: Islands, surrounding sceneries
A
-
5.
Chalet Facilities:
Inside
Outside

B
A-


6.
Chalet:
Room
Room Facilities
Room Toilet
Food
Plug Pots

A
B-
B-
B+
A
Provide small or make up table , upgrade mattres(my body felt  aching of the mattres springs), pail, bath facilities (soap, shampoo, etc), upgrade the safety system(clear voices from other rooms can be heard, also can peep other rooms because i can see small lights come in to my room(put playwood to the whole wall).
7.
Chalet Workers:
Instruction
Explanation
Discipline
Respect
Assistance

A
A
B
B
A-

-
8.
Suggestion:
Souvenier Booths
Marine Office
Goods Stalls
Jeti(arrangement of plastic containers as jetties are very nice and can be spread more)


Suggestions and comments give good impact in future. I believed.
Conclusion:
A with Green Card of ****. Pulau Redang can be visited by all tourists from locals and foreigners because its very safe and got marvelous views and activities mainly the ocean. Congratulation.