Friday, June 14, 2013

Redang, Oh Redang.

Assalammualaikum w.b.t.
‘Pulau Redang’ yang indah. Pagi ni aku dan isteri baru sahaja lepas sarapan, dah siap kemas  nak balik ke Jeti Merang dan terus ke Kuantan. Percutian yang menyeronokkan selama 2 malam 3 hari di Redang Lagoon berakhir. Sistem di sini boleh dikatakan ala-ala ‘Nature Chalet’ gitu. Banyak aktiviti yang disetkan dan ‘own leisure activities’dapat dilakukan terutamanya snorkeling. Lagipun, aku berdua ikut pakej yang disediakan. ‘Surf’ sahaja laman web, macam-macam pakej ada dan aku kategorikan sebagai percutian untuk ‘middle class’ lah ni.
Kami berdua bertolak dari Batu Pahat Johor pada petang Jumaat 31 Mei 2013 menuju ke arah Kuantan. Sepanjang perjalanan kami singgah beberapa kali untuk makan dan menghilangkan penat seketika di gerai-gerai yang bersepah-sepah di tepi jalan. Tabiat aku pulak suka memandu dalam keradaan santai dan isteripun dah faham. Disebabkan pemanduan kami menempuh suasana malam, jadi, persekitaran pemandangan tidaklah begitu menarik, semuanya gelap kecuali kenderaan-kenderaan yang bertali arus. Kemeriahan hanya dapat dilihat apabila melalui bandar-bandar utama dan pekan-pekan kecil.  Kami tiba di Kuantan lebih kurang pukul 1.00 pagi dan bermalam di rumah adik aku nombor tiga. Dia bekerja di Kuantan sebagai Pegawai Farmasi dan gajinya lebih tinggi daripada aku. Aku tak kisah, prinsip aku ialah mesti rajin bekerja untuk menyara kehidupan terutamanya untuk mendapatkan keperluan asas kehidupan seperti makanan, pakaian, rumah dan kehendak-kehendak yang lain seperti keperluan pembelajaran anak-anak, kereta, alat solek dan sebagainya. Biasalah, aku terus ‘order’ teh o panas dan kamipun berborak-borak seketika. Lepas tu aku dan isteri masuk tidur bersama. “Uhhhhhhhhhh... penat,”aku mengeluh.
Keesokkannya, selepas sarapan dan melayan ipar serta anak-anak saudara aku yang nakal tu, kami minta izin untuk bertolak ke arah Terengganu. Sasaran kami ialah Pulau Redang. Sedikit maklumat diberikan oleh adik ipar berkaitan laluan yang mudah untuk ke sana. Emm... keropok lekor Terengganu, memang terkenal, aku tak kira... mesti makam banyak-banyak kerana rasa ikannya memang hingga ke sendawa masih ada dan tidak boleh dipertikai. Air nira... aku jarang cuba minum, rasanya sedap dan manis asli. Sesuatu yang aku boleh cadangkan  ialah mencari kaedah yang sesuai supaya bau aslinya dan teknik pembungkusan dapat dipertingkatkan. Apa yang pasti apabila meminumnya tidak meloyakan. ‘Sata’ juga sangat terkenal di Terengganu, aku gagal membelinya kerana kami tergesa-gesa untuk terus ke Kuala Terengganu. Dalam hati aku berkata, “Aku akan membelinya apabila bertolak pulang nanti.”
Kami tiba di jeti Kuala Merang kira-kira pukul 3.30 petang. Maklumat yang diterima daripada petugas jeti ialah tiada lagi bot atau feri ke Pulau Redang kerana hari dah petang, lagipun kami hanya berdua sahaja. Kami akur dan  membuat tempahan awal untuk perjalanan esok hari. Tanpa berlengah, kamipun mencari hotel budjet di kawasan persekitaran dan alhamdulillah malam tersebut kami menginap di Sutera Beach Resot. Terasa rugi, maklumlah check in pukul 5.40 petang dengan harga RM240 dan tak dapat potongan harga kerana sedia maklum cuti sekolah, bilik penginapan sentiasa ‘fully booked.’ Badan terasa letih dan malas untuk meronda di kawasan persekitaran yang banyak dipenuhi oleh chalet budjet serendah RM60.00. Maklumat ini kami perolehi semasa berada di jeti tadi. Keselesaan bilik dan kawasan pantai yang besih, air laut membiru dan pemandangan sesayup mata memandang menjadikan petang dan malam kami di Sutera Beach Resort ada memberi sedikit makna pada percutian ini. Malam tersebut kami tidur dengan lenyak kerana badan terasa penat dan minda telahpun disetkan untuk bangun awal esok pagi.
Telur masak dua biji, mee hoon dan beberapa ‘desserts’ sampingan serta air kopi menjadi menu pagi 2 Jun 2013. Tiada perkataan penat dalam fikiran dan emosi, kunci bilik diserahkan dan terus memandu ke jeti kerana kami perlu berada di sana kurang lebih jam 9.00 pagi. Emmm ... ramai geng percutian telah siap sedia di jeti untuk berlepas rupanya. " Kumpulan Redang Holiday boleh naik ke feri sekarang," terdengar arahan ketua tekong atau ketua pengawal feri. “Belum lagilah, mungin giliran kedua agaknya,” bisik aku dalam hati.

Perkataan pertama yang terpacul daripada mulut aku ialah ‘memang cantik’ apabila melihat pulau-pulau kecil sepanjang perjalanan ke Pulau Redang menaiki bot. Di pantai, pasir halus memutih, air laut sejernih mineral mengujakan pemandangan mataku, langit pula hampir keseluruhannya biru cerah dengan gumpalan awan gebu di hadapannya. Dua ekor helang dengan warna sedikit coklat dan hitam berbanding lainnya putih melebarkan sayapnya lalu membiarkan tiupan angin membawa haluan badan berlenggok ke kiri dan ke kanan dan sesekali menjunam ke permukaan lautan. “Sambar ikanlah tu,”hatiku berkata. Alhamdulillah, kira-kira jam 12.00 tengahari, kami telahpun berada di dalam bilik bernombor sebelas di chalet ‘Redang Lagoon’ setelah melalui pelbagai karenah biasa dalam setiap percutian yang kami lakukan. Mana ada yang sempurna dan tepat bagi setiap perancangan yang manusia lakukan, dan aku amat meyakininya.
Ehhhh... tidurlah kejap. "Jangan lupa, 3.30 petang nak pergi snoorkeling," isteri tercinta mengingatkan. "Taulah, nyebok aje................................." Sejam kemudian, “Ok jom, snorkeling, pukul berapa sekarang? Duit jangan lupa bawak nak sewa goggles dan safety jackets," aku menghela nafas lega selepas dapat berehat seketika. Safety jacket RM10.00 dan goggle RM10.00 kecuali yang guna ‘Powered lense’ kena tambah minimum RM10.00 bergantung kepada tahap powernya," pemilik chalet memberi penjelasan. Kemudian petugas-petugas atau dipanggil ‘snorkeler’ memberi arahan kepada kumpulan kami naik ke bot untuk menuju ke pulau berhampiran. Laut biru terbentang luas sesayup mata memandang dengan datar pada hujungnya menyebabkan sesetengah ilmuan mengatakan dunia ini rata dan ada penghunjungnya. Akhirnya sahlah bahawa bumi ini berbentuk ‘sphere’ seperti yang dinyatakan oleh pelayar terdahulu. Namun penganut agama Islam telah lama mengakui kebulatannya, cuma mereka tidak bersedia mengkaji pada ketika itu.
Warna biru muda dan biru tua yang bergelombang pada setiap bahagian laut memberi maknanya yang tersendiri, buih-buih putih seputih salji dan bunyi ombak kecil berdesir-desir sangat mengujakan. “Yang, jom terjun, banyak coral-coral berbentuk bintang, cantik, ikan ada macam-macam kaler, aku memberi semangat kepada isteri setelah melihat sendiri keindahan di dasar laut berdekatan pulau berhampiran. Pucat muka isteriku bila aku tarik-tarik tangannya. Namun dia turun juga ikut tangga bot, tapi tangannya tak lepas besi di penjuru bot, “Emmm… cantik, cantik, cantik…, oklah nak naik atas botlah, esoklah, kita ‘practice’ kat tepi pantai dulu guna goggles dan hose ni… Aku mencelah, “Ok, abang nak tengok coral kat dasar tu……emm uhhh ohhh memang cantik, ikan jangan cakap, macam-macam ade…..” Setelah penat, akupun naik ke atas bot. Bayak kumpulan pelancong daripada chalet atau hotel penginapan  lain juga melakukan aktiviti yang sama di kawasan persekitaran kerana banyak pulau-pulau kecil dan pantai yang memutih. “Semua dah puas, kita pulang ke chalet,” kata petugas-petugas tersebut. “Ok dah bolehlah,” kami menjawab serentak. Berehat, minum petang, makan malam dan melihat pemandangan malam bersama deretan lampu di setiap chalets, desiran ombak, jutaan bintang berselerak serta cahaya bulan menyuluh pantai kelihatan sebaris ditengah-tengah lautan terbentang luas nyata mengkoolkan perasaan. 11.30 malam kami berdua pulang ke chalet untuk tidur dan bersedia untuk aktiviti pada hari ke dua.
“Dah sarapan, sekarang pukul 9.30 pagi, jom kita semua bertolak ke Taman Laut Pulau Redang iaitu tempat utama untuk aktiviti snookerling yang dikawal selia oleh kerajaan negeri. Pastikan anda semua mengikut arahan untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini, kalau kamu hendak melihat kumpulan-kumpulan  ikan yang banyak disekeliling kamu, campaklah cebisan-cebisan roti, kamu akan berasa seronok nanti,” petugas-petugas memberikan arahan dan penjelasan. “Hari ini saya nak snookerling,” isteri membisikkan ke telinga. Aku hanya tersenyum sahaja sambil melihat persekitaran semulajadi di atas bot. Sedia maklum pemandangan pulau-pulau kecil berhampiran, pasir memutih, kejernihan air yang begitu 'transparent' dan sesekali kewujudan pelangi di atas permukaan ombak kecil yang beralun kesan saripada pancaran terik matahari , 'species' marin seperti gamat dan penyu yang boleh dilihat dengan jelas daripada atas bot, memang tidak boleh dipersoalkan. Inilah anugerah tuhan kepada alam semesta dengan pelbagai keindahan yang perlu disyukuri, dipelihara dan dijadikan renungan bahawa  pemberian ini untuk semua dan ada rahmatnya yang tersendiri. 30 minit di atas bot berakhir apabila kami memulakan aktiviti snokerling. Kali ini, isteri berasa lebih yakin dengan tunjuk ajar yang aku berikan, nampaknya dia berjaya dan gembira melakukan aktiviti snokerling bersama ratusan kumpulan pelancong dari dalam dan luar negara. Kawasan Taman Laut merupakan tumpuan para pelancong yang gemar aktiviti snokerling dan diving. Aku, jangan cakap memang tanpa berlengah-lengah lagi terus snokerling sehingga ke kawasan 5 meter dalamnya. Apa yang nak dibimbangkan, ramai petugas menunggu di tengah-tengah laut yang ditandakan dengan garis sempadan, kawasan untuk para pelancong melakukan aktiviti snookerling. Mereka bersedia menghulurkan bantuan apabila keadaan cemas berlaku. Para pelancong seperti aku berasa yakin dan selamat tanpa perlu berasa bimbang.
Fuyioooooo, lagi 'best', 'coralssssss', ikan-ikan yang pelbagai saiz dan warna mengasyikkan pemandangan. Ikan kerapu, ikan… entah, macam-macamlah. Tiba-tiba segerombolan atau boleh dikatakan beribu-ribu ikan bilis berenang melintasi kawasan aku snokerling. Aku juga dapat menyentuh badan beberapa ekor ikan yang aku gelar sebagai ikan harimau. Memang jinak-jinak. “Uhhhhhh.. bestnya”. Corals berbentuk kelopak macam bunga raflesia sebesar 2x3 meter persegi pun ada. “Alamak… anak ikan yulah,”aku bercakap sendirian. Uhuk!!Uhuk!!Uhuk!! Tiba-tiba air masuk dalam ‘hose’ yang aku pasang. Cepat-cepat aku timbulkan muka di permukaan air. Ewuehhhhhh…uhhhhh, tertelan banyak air lautlah pulak. Memang mengasyikkan sepanjang 45 minit melakukan aktiviti snokerling di Taman Laut ini.  Aku naik ke darat dengan perasaan puas dan berdua bersama isteri membersihkan diri di tempat yang disediakan.  Bilik air juga ada disediakan di kawasan berhampiran. 
          Sementara menunggu feri untuk bertolak pulang ke Redang Lagoon kira-kira jam 11.30  pagi, pelbagai 'species' ikan dapat dilihat dari atas jeti apabila pelancong-pelancong mencampakkkan roti melalui jeti ke permukaan laut. Situasi ini menggamit “kejakunan’ bagi pihak aku. Maklumlah beribu-ribu ikan yang jinak dengan formasi renangan mengikut jenis. Jam 12.45 tengahari, kami tiba, makan tengahari dan berehat di bilik. “Petang ni tak payah pergi snookerling, cukuplah dua kali. Kalau awak nak pergi, pergilah,”aku memberitahu isteri. Nampaknya isteri aku pun letih dan bersetuju untuk berehat sahaja di bilik. Selepas solat, minum petang, berjalan-jalan di pantai, makan malam, duduk di pangkin-pangkin yang disediakan di hadapan chalet sambil menikmati bayu malam yang agak kencang bersama pancaran lampu-lampu dan aluna muzik “open show” daripada chalet-calet berhampiran, suasana malam amat mendamaikan, menenangkan, mengasyikkan, merehatkan, melegakan dan tidak puas hanya sekadar 2 malam 3 hari di Pulau Redang. “Yang, esok kita akan pulang, seronok tak?” aku bertanya. “Seronok….,” reaksi isteri yang sentiasa natural bila berasa suka dan tidak suka. Tidak lebih daripada sepuluh kali sepanjang sembilan tahun perkahwinan dia akan ketawa besar. Mungkin kerana aku sering mengingatkannya supaya jangan terlalu gembira. apabila meraikan sesuatu yang menyenangkan hati. Dua jam sebelum 12 tengah malam aku telahpun berada di bilik penginapan, berehat, ehem…ehem……dengan alunan muzik slow rock yang menjadi tabiat aku sebelum tidur.
“Bang, ‘speed bot’ dah sampai,” kedengaran suara isteri di gegendang telinga. Keasyikan aku terhenti, lalu segera menutup laptop, bergegas mengangkut beg untuk bertolak pulang ke Jeti Merang. Selamat tinggal Pulau Redang dan kami insyaAllah akan kembali, bisikku dalam hati.
No
Subject
Gred
Comment and Suggestion
1.
Beach cleanliness
A
-
2.
Sea water: Clean, transparent, etc
A+
-
3.
Snokerling Activities: Corals, fishes, etc
A
-
4.
Nature View: Islands, surrounding sceneries
A
-
5.
Chalet Facilities:
Inside
Outside

B
A-


6.
Chalet:
Room
Room Facilities
Room Toilet
Food
Plug Pots

A
B-
B-
B+
A
Provide small or make up table , upgrade mattres(my body felt  aching of the mattres springs), pail, bath facilities (soap, shampoo, etc), upgrade the safety system(clear voices from other rooms can be heard, also can peep other rooms because i can see small lights come in to my room(put playwood to the whole wall).
7.
Chalet Workers:
Instruction
Explanation
Discipline
Respect
Assistance

A
A
B
B
A-

-
8.
Suggestion:
Souvenier Booths
Marine Office
Goods Stalls
Jeti(arrangement of plastic containers as jetties are very nice and can be spread more)


Suggestions and comments give good impact in future. I believed.
Conclusion:
A with Green Card of ****. Pulau Redang can be visited by all tourists from locals and foreigners because its very safe and got marvelous views and activities mainly the ocean. Congratulation.


Friday, October 5, 2012

Baucer Buku

Salam malam;

Pengumuman  belanjawan 2012 yang 'ditablingkan' oleh PM pada 28 September 2012 menarik perhatian saya terutamanya tentang BR1M dan BB1M. Seronok juga dapat baucer buku sebanyak RM250.00 sebagai pelajar tua ni. Tahun lepas saya dapat RM200.00. Ini kira dapat kali kedualah ni, tapi kena tunggu tahun depan. Takpelah yang penting dapat. Ada kawan-kawan kata, baucer tu boleh tukar duitlah. Apalah nak jadi dengan diaorang ni, suruh beli buku, dia tukar ambil duit pulak. Fikirlah sendiri.Banyak membaca banyak pengetahuan.
Jumpa lagi.


Friday, October 23, 2009

Kongsi resepi - Nasi Kerabu

Asalammualaikum;
Nasi Kerabu sangat popular di negeri Cik Siti Wan Kembang. Kini ia semakin digemari ramai oleh semua golongan penduduk di Malaysia. Saya harap para pembaca blog dapat mengirimkan saya resepi nasi kerabu untuk dicuba.
Terima Kasih.

Monday, October 19, 2009

Measure and Compare Volume of Liquid

a. The Meaning of Volume of Liquid

Volume of liquid refers to the capacity of liquids in the containers. Capacity can be measured by using non standard units (more or less) and in standard units in millimeters (ml) and litters (l) in the metric system. Investigations amount of liquids which can be poured between containers of different shapes and sizes. Exploration of capacity or volume of liquid involves manipulation of containers of various sizes that may either be collected or purchased for classroom activities. A cheap way to do the activities is to have your students collect some containers such as mineral water bottles, soft drink cans, vases etc which can be found around them.

Teacher can display those collections of containers in a learning centre for students to explore capacity measurement. Every learning centre should have at least a standard graduated measuring cylinder in liters and millimeters. This is to enable the students to measure volume of liquids especially in standard units.


b. Teaching and Learning Activities

How to Measure and Compare Volume of Liquid

Activity 1; Using non-standard units

Learning Outcomes;

By the end of the lesson, pupils will be able to measure and compare volume of liquids by using non-standard units correctly.

Prior Knowledge;

Pupils had learnt how to compare objects: more or less, many or a few, high or low during their previous lesson while learning A Whole Numbers.

Teaching Aids;

Different sizes of containers, a pail of water,

Vocabulary;

more, less, empty, half full, full,

Procedures;

1. Divide the pupils into group of four to do work in their cooperative learning.

2. Appoint one student to be the recorder in the group

3. Give each group 5 set of containers of different sizes, a pail of water and a small cup as the measurement tool.

4. Each group will record the number of cup needed to fill the water in every containers into the form given.

* Also teach the pupils estimation such as half full, full and empty

Conclusion;

For this activities pupils will bear in mind that the volume of liquid will be determined based on the containers used. The more bigger containers the more quantities of water is needed to fill in.

Table 1: Measure volume of Liquid using non-standard unit.



Sample worksheet.



























Activity 2; Using standard units

Learning Outcomes;

By the end of the lesson, pupils will be able to measure volume of liquids by using standard units correctly.

Prior Knowledge;

Pupils had learnt that the content of water will be determined based on their containers. The bigger containers show more volume of liquid while the smaller containers give us less volume of liquid.

Teaching Aids;

Different sizes of containers, a pail of water,

Vocabulary;

more, less, empty, half full, full,

Procedures;

1. Divide the pupils into group of four to do work in their cooperative learning.

2. Appoint one student to be the recorder in the group

3. Give each group 5 set of containers of different sizes, a pail of water and two measuring cylinders. ( One   
    for milliliter and another one for liter)

4. Each group will fill every container with water.

5. They will measure the volume of liquid in each container by pouring the water from the containers into the measuring cylinders.

6. A group member record the results in the form given

*• Introduce the pupils that 1 liter = 1000 milliliter

• 1 liter x 1000 milliliter = 1000 milliliter

Conclusion;

For this activities pupils know that volume of liquid can be measured by using metric units such milliliters and liter. They also understanding the relationship between both measurement tools.

Table 2: Measure volume of Liquid using standard unit.




























How to Compare Volume of Liquid


Activity 3: Using non-standard units and standard units

Learning Outcomes;


By the end of the lesson, pupils will be able to measure and compare volume of liquids by using standard units and non-standard units correctly.

Prior Knowledge;

Pupils had learnt how to measure volume of liquid using non-standard units and standard units.

Teaching Aids;

Different sizes of containers, 2 measuring cylinders, a pail of water,

Vocabulary;

more, less, empty, half full, full,

Procedures;

1. Divide the pupils into group of four to do work in their cooperative learning.

2. Appoint one student to be the recorder in the group

3. Give each group 3 set of containers of different sizes, a pail of water and two measuring cylinders. ( One for milliliter and another one for liter)

4. Each group will fill every container with water and state which is more or less.

5. Then, they will measure the volume of liquid in each container in liter and milliliter by pouring the water from the containers into those measuring cylinders.

6. A group member record the results in the form given



Conclusion;

For this activity pupils know that volume of liquid can be measured by using non-standard units, but the results just under estimation. By using metric units such milliliters and liter we can find more accurate with the results. On the other hand, pupils also able to understand the relationship between both measurement tools.


Game 1;
1. Play the game in group of 5 students
2. Appoint a student in the class to be the recorder.
3. Appoint the student to be the shuffled of the cards
4. The game consists 5 rounds to finish
5. It begins, when the group members will be given a face down card on the table in every round.
6. Then, they open up the cards and read the volume of liquid stated on. The student with the biggest amount
    is the winner in that round.
7. Repeat until 5 rounds.
8. The group with the highest marks is the winner.







Game 2;
1. Play the game in group of 5 students
2. The 4 colors on the spinning board refer to every group.
3. Each member o the group will spin “The Spinning Board”
4. When it stops and the arrow point out to one of the color. He/she will take out one card from the “Magic
   Container” and read the volume of liquid stated.
5. If the arrow point out to the white color, the pupils lost the game and continue to other groups,
6. The volume of liquid will be recorded until round of 5
7. The group with the highest marks is the winner.


Summary

The learning of volume of liquid begins with concrete experience in realistic situations through measuring using both standard and non-standard units. The capacity of liquid in standard units are measured in millimitres(ml) and litres(l) in the metric system. While in non-standard units they are measured using various containers by stated the capacity wheather more or less. Materials from non-standard units are easier to obtain. It is good to give children experience with unfamiliar systems of measurement .