Pulau Tioman 2009201522092015

Assalamualaikum... hampir sebulan percutian ke Pulau Tioman telah berlalu dan baru hari ini aku berkesempatan untuk meluangkan masa mencoret serba sedikit pengalaman dan kenangan mengenainya.
Ringkasnya, Pulau Tioman memang kaya dengan ikan-ikan yang sangat cantik dan indah. Aktiviti yang sesuai di sini ialah ‘snorkelling’, ‘high speed boat riding’ ke sekeliling Pulau Tioman sambil menikmati keindahan biru air laut yang terbentang luas dan pepohon yang menghijau, mandi manda di pantai, mandi manda di air terjun, berjalan-jalan di persisir pantai sambil menunggu kemunculan mega jingga menandakan  terbenamnya matahari, bersantai di gerai-gerai makanan dan minuman dengan alunan muzik pada waktu malam, melihat pancaran cahaya lampu  pada air laut pada waktu malam sambil berehat di jeti dan memberi makan pelbagai jenis ikan yang sememangnya cantik-cantik. Oh…. sungguh indah kenangan ini dan aku bersyukur amat sangat dengan segala ciptaan Yang Maha Esa.
Hari Pertama:
Aku dan isteri bertolak awal pagi sebelum subuh lagi ke Mersing untuk membuat tempahan awal penginapan di Pulau Tioman. Sebenarnya kami berdua telah mendapat sedikit maklumat sehari sebelum bertolak ke Pulau Tioman sewaktu bersama-sama isteri menjalankan Kem Motivasi murid-murid Tahun 6 SK Pintas Puding di Pulau Borek. Saya telah meluangkan masa membantu guru-guru tempat isteri bertugas melakukan aktiviti-aktiviti yang dirancang. Selesai sahaja Kem Motivasi selama dua hari, saya dan isteripun ‘usha’ di beberapa agensi pelancongan yang masih beroperasi di sekitar Jeti Mersing pada petang tersebut. Setelah puas hati, keputusan dibuat untuk pulang dahulu dan datang semula pada keesokan harinya.
Keesokkannya kami tiba di Mersing seawal 7.30 pagi, bayar parking kereta RM36 untuk 2 hari, membuat tempahan chalet di Kg. Salang dengan harga RM370 untuk 2 hari dua malam dan terus bersarapan. Kemudian, kami mendapatkan tiket-tiket feri yang berharga RM35.00 seorang untuk perjalanan sehala dan RM20 untuk tiket-tiket lawatan ke Taman Laut Malaysia dan Taman Negara. Setelah selesai semua urusan, kami berehat di dalam kawasan jeti sambil menunggu ketibaan feri jam 11:00 pagi, itupun bergantung kepada air pasang surut. Feri tiba jam 11.30 pagi dengan perjalanan memakan masa 2 jam lebih. Jam 3.15 petang kami selamat sampai di Jeti Kg. Salang. Wow…. ! keindahan panorama yang memukau, dapat mendamaikan jiwa dengan perasaan terpegun melihat kejernihan air laut di Pulau Tioman. Kami terus ‘check in’ di chalet yang ditempah. Walaupun kondisi bilik yang mendukacitakan namun Alhamdulillah… dapat ditukar dengan chalet yang lebih selesa.  Aku rasa selesa dapat berehat.

Malam:
Selepas maghrib kami berdua makan di restoran betul-betul di hadapan tempat penginapan kami sambil menikmati pemandangan air laut yang berkilau dengan refleksi cahaya lampu dari chalet-chalet dan gerai-gerai di di tepi pantai. Selepas itu, kami berjalan-jalan di sepanjang jeti sambil memberi roti kepada ikan-ikan. Penat sungguh, maklumlah 3 hari tidak cukup rehat. 10.30 malam kami sudah berada di dalam chalet dan merebahkan badan dengan penuh bersemangat.
Hari Kedua:
Hari dengan semangat yang berkobar-kobar. Tempahan untuk mengelilingi pulau bernilai RM200 untuk dua orang, lengkap dengan alat snokerling. Cuma isteri aku terpaksa mencari ‘google gear’ yang ada ‘power’ kerana matanya yang perlu ‘protection’ tambahan. 10.30 pagi bertolak dengan bot laju bersama-sama sekumpulan pelancong lain seramai 8 orang. Dalam trip ini kami berpeluang mengelilingi keseluruhan pulau, snokerling sebanyak 3 kali, mandi manda 2 kali termasuk di air terjun yang sangat cantik, singgah makan tengahari di Perkampungan Tekek dan memberi makan ikan-ikan di Taman Laut.  Kawasan ini adalah kawasan yang paling maju dengan kemudahan-kemudahan seperti jalan raya, bas, pejabat pos, bank, sekolah dan lain-lain. Kawasan persekitarannya juga dipenuhi dengan tempat-tempat yang panoramanya cantik dan menarik. Ramai  pelancong tempatan mahupun luar negara dapat dilihat sedang melakukan pelbagai aktivti di tepi-tepi pantai.
Selepas makan, kami bergerak ke taman laut, kemudian ke air terjun yang memerlukan pendakian selama 15 minit untuk sampai ke kawasan utama. Sangat mengasyikkan dengan persekitaran hutan simpan yang menghijau. Bagi yang tidak berminat, mereka boleh berehat di jeti sambil memberi makan ikan-ikan yang berwarna warni dan sesetengahnya ada yang sebesar betis lelaki dewasa. Memang pengalaman yang sangat mengujakan. Akhir sekali kami bertolak pulang dan singgah di satu persisir pantai untuk sekali lagi bersnokerling. Alhamdulillah………. puas rasanya. Jam 4.20 petang bot dipandu dengan laju dengan perasaan yang sangat seronok di tampar hembusan angin laut menuju ke Jeti Salang menandakan aktiviti “Round Island’ berakhir. Seronok, lega dan puas itulah gambaran yang dapat dilihat pada setiap wajah pelancong yang bersama-sama kami.
Kami kemudian meluangkan masa selama 30 minit bersnokerling di gigi pantai dengan kedalaman 4 hingga 5 meter untuk melihat ikan-ikan yang berwarna-warni berenang-renang di dalam laut. Rasa penat….kami naik ke darat, memulangkan semua alatan dan terus membersihkan diri.
Malam:
Laungan azan berkumandang di suaru berhampiran. Sungguh syahdu sambil memandang hamparan laut yang luas sesayup mata memandang pada waktu senja. Jerebu  telah menghalang kemunculan mega jingga dengan awan gelap menyelubungi semua penjuru langit. Bersiap dan bersantai di kafe berhampiran, minum sambil mendengar lagu dan memandang garisan-garisan cahaya di permukaan lautan. Oh….hatiku tenang, hati isteriku tenang dan kami gembira bersama. “Jom rehat, 4.30 pagi feri akan membawa kita pulang ke Jeti Mersing,” aku bersuara. Isteri mengangguk dan kami tidur dengan kelopak mataku rasa berat betul untuk di buka. Jam pada waktu itu telahpun menunjukkan 10.45 malam. Jam 4.10 pagi kami telah sedia menunggu di jeti. Aku termenung penuh kesyahduan. “Percutian pendek dan sangat menyenangkan”, aku berbisik kepada isteri. Feri tiba tepat pada masanya, mengambil semua penumpang pada setiap jeti kawasan pelancongan,  bertolak ke Mersing dengan memberikan satu lagi kenangan dalam diari kehidupan aku bersama isteri tersayang. Terima kasih Pulau Tioman. Jika diizinkan aku akan kembali lagi untuk menikmati keindahanmu, ciptaan Yang Maha Berkuasa untuk kita sama-sama menjaganya.

Popular posts from this blog

BAHASA MELAYU: TAHAP 1

BSMM-BULAN SABIT MERAH MALAYSIA.