3. AKU SEORANG CIKGU:  26 JUN 2021.

PIDATO: Terima kasih cikgu kerana banyak mengajar aku ilmu yang boleh aku manfaatkan kepada murid-muridku pula.

Sebagai guru Bahasa Melayu sepanjang 25 tahun berkhidmat, aku kerap menolong ketua-ketua  panitia dalam menyempurnakan pelbagai tugasan dan aktiviti yang diamanahkan. Ketua-ketua panitia aku faham sangat dengan perangai aku. Kalau aku cakap boleh, maknanya aku suka. Kalau aku cakap tidak mahu, memang aku tak suka. Kalau mereka paksa dan menggunakan bahasa lemah-lembut untuk mengganggu emosi aku. Akhirnya, aku terima, tapi faham ajelah, ianya bukan dari hati nurani aku, sebab aku tak suka banyak karenah.

Pidato dan Bahas Ala Parlimen Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris adalah satu aktiviti yang aku suka. Selalunya, aktiviti pidato melibatkan pertandingan dan persembahan sewaktu majlis-majlis tertentu. Pertandingan pidato biasanya dijalankan antara kelas, sekolah dan boleh sampai ke peringkat kebangsaan. Mengapa aku suka? Jawapannya, aku ada ilmu mengenainya berkat tunjuk ajar bekas-bekas guruku. Jadi, mudahlah untuk menolong anak-anak murid.

Pengalaman aku dalam pertandingan pidato hanya secubit jika dibandingkan dengan pemidato hebat UIA yang berjaya mengharumkan nama negara Malaysia di persada antarabangsa. Aku bangga dengan beliau. Bila terdengar aje berita kejayaan beliau, aku terus mengimbau pengalaman yang aku ada tentang pidato. Aku mewakili sekolah sahaja di bawah payung Panitia Agama Islam sewaktu di Tingkatan 4-1988 di SMK Tun Ismail, Pt Raja. “Azhar, nak wakil sekolah dalam Syarahan/Pidato di SMK Tun Aminah, nah hafal ni, dah hafal jumpa saya, nanti saya betulkan, ada dalam 2-3 minggu masa untuk awak”. Belum jawab dah dapat teks. “Emmmmmmmmmmmmmmm, oklah”. Kalau tak silap N0-4 daripada sejumlah peserta. Aku terlupa isi akhir, gagap-gagap, berhenti 30 saat……dan terus ke penutup. Eiii……geramnya. Penat berlatih depan cermin sampai adik-adik akupun geli hati melihat gelagat aku. Selain tu, menyertai Pertandingan Pidato Anjuran Umno P.Raja secara suka-suka supaya ilmu tak hilang. Kalah. Hi……hi……..hi……. Aku ni memang happy go lucky, cikgu-cikgu suka layan aku, suka denda aku, dan kadang-kadang makan hati dengan perangai aku. Entahlah.  Dalam bahas pula, aku hanya  mewakil Kelas T4 Sains 3 menentang Kelas 4 Sastera 1 (Tak banyak kelas yang menyertai). Kelas kami menang, tapi pembahas terbaik digondol oleh seorang perempuan dari Kelas 4 Sastera 1. Selain itu, aktiviti bahas antara kelas di Tingkatan 6(Kami ibarat 1 keluarga, seronok).

 Tahun ni alhamdulillah, aku manfaatkan lagi pengalaman dan ilmu-ilmu yang aku dapat daripada bekas-bekas guruku. Terima kasih, cikgu.  

 

Teks Pidato Bahasa Melayu Sekolah Rendah 2021

Assalamualaikum, warohmatullah hiwabarokatuh.

Saya panjatkan hormat kepada Pengacara Majlis, Para Hakim yang bijaksana, guru- guru dan rakan-rakan.  

Minda cerdas selalu bersukan,

Badan sihat tenaga mantap;

Covid-19 harus dihapuskan;

Rakyat sihat ekonomi tegap.

 

"VIRUS COVID MENJEJASKAN SOSIOEKONOMI NEGARA" adalah tajuk pidato saya pada hari ini.

Saya …………………………………………………. dari SK Seri Gading.

Guru-guru dan rakan-rakan yang saya kasihi sekalian,

Dunia telah menjadi gempar pada penghujung tahun 2019 kerana virus covid-19. Beribu-ribu nyawa telah terkorban kerana pandemic ini. 

Pakar-pakar perubatan menyatakan, virus merbahaya ini mula  dikesan di wilayah Wuhan, China dan ia  boleh merebak dengan cepat tanpa disedari.

Selain itu, penularan virus ini telah mengakibatkan  pelbagai implikasi negatif kepada seluruh dunia termasuk Malaysia. Pengumuman Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mengisytiharkan wabak ini sebagai pandemik telah menguatkan lagi bukti bahawa virus ini sangat merbahaya.

Di Malaysia, statistik jumlah jangkitan dan kematian yang dikeluarkan oleh KKM(Kementerian Kesihatan Malaysia)  telah mendorong Yang berbahagia  Perdana Menteri ke-8, Tan Sri Muhyidin Yasin  untuk  mengumumkan  pelbagai langkah berjaga-jaga semenjak pertengahan Mac 2020 hingga sekarang.  

 

Sebagai contoh, perintah kawalan pergerakan yang ketat dengan sentiasa duduk di rumah, memakai topeng muka di tempat-tempat awam, sentiasa bersenam, jaga pemakanan dan peka pada penjarakan sosial. 

Guru- guru dan rakan-rakan  yang saya sanjungi, 

Hakikatnya, virus COVID-19 ialah satu malapetaka yang bukan sahaja menggugat kitaran kehidupan seharian manusia malahan telah menjejaskan sosioekonomi sesebuah negara.

Bagaimanakah COVID-19 dikatakan menjejaskan sosioeknomi sesebuah negara?

Begini, di Malaysia, analisis daripada pakar perubatan KKM  menyatakan bahawa virus covid boleh menjejaskan tahap kesihatan seseorang sehingga jangka masa yang panjang iaitu boleh melebihi 14 hingga 21 hari.   Pesakit boleh maut jika tidak segera mendapatkan rawatan. Kesannya, apabila ramai tenaga kerja tidak produktif kerana masalah kesihatan, sektor perkhidmatan, pengeluaran dan pergerakan keluar masuk barangan keperluan menjadi terhad. Akhirnya, sosioekonomi sesebuah negara akan terjejas.

Para Hakim dan hadirin yang saya kasihi, 

Kemunculan virus covid-19 telah mewujudkan suasana panik di seluruh dunia kerana WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) telah memperakukan bahawa virus corona adalah pandemik atau wabak yang merbahaya.  Contoh utama yang diberikan ialah negara Itali dengan peningkatan drastik kadar jangkitan dan kematian iaitu lebih 4 juta angka jangkitan dan 127, 418 jumlah kematian sehingga Jun 2021.  

Data ini telah mewujudkan kebimbangan yang menyeluruh kepada rakyatnya dan kerajaan mereka terpaksa memperhebatkan perintah kawalan pergerakan. Akibatnya, semua sektor ekonomi termasuk barangan dan perkhidmatan di negara tersebut merudum dan lumpuh kerana kitaran ekonomi yang tidak stabil, tiada pelaburan asing dan para pelancong. Malahan, kerajaan terpaksa mencari sumber untuk menyalurkan bantuan domestik kepada rakyatnya.

Para hadirin yang mulia,

Satu perspektif yang jelas ialah wabak Covid-19 ini telah meningkatkan perbelanjaan kerajaan dan pada waktu yang sama berlaku penurunan perolehan kerajaan sesebuah negara.  Kerajaan sukar mengimbangi defisit yang berlaku kerana terpaksa menanggung kos perubatan yang sangat tinggi. Contohnya, kos melakukan kajian dengan membeli alatan-alatan berteknologi tinggi, melaksanakan langkah pencegahan dan membeli ubat-ubatan bagi rawatan pesakit-pesakit covid-19.  Di Malaysia, IMR (Pusat Penyelidikan Penyakit Berjangkit, Institut Penyelidikan Perubatan, KKM) dan rangkaian makmal swasta mengesahkan kos yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan.

Sebagai kesimpulan, virus COVID-19 sangat merbahaya. Virus ini telah meragut banyak nyawa manusia dan meruntuhkan sosioekonomi sesebuah negara. Ayuh, banteras penularan covid-19 dengan menjaga kebersihan dalam semua aspek kehidupan seharian seperti yang dituntut oleh agama. “Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”.

Sekian, terima kasih.

 

Penulis Teks: Cikgu Mohd Azhar Bin Abdul Karim

Penulis Teks Asal: Tidak diketahui

 

PANDUAN UMUM

HURAIAN ASAS

Teks Pidato

Hafal dulu baru berlatih

Ulang- ulang depan cermin/camera hp dengan gaya tangan, kepala dan memek muka.

'Stress' dan kuatkan isi-isi utama.

Mesti ikut peruntukan masa, + - 30 saat.

Penilaian

Lihat audio video, kelancaran, gaya dan isi.

Membentuk Keyakinan

Perlahan-lahan ramaikan ‘udience’ untuk hilangkan gemuruh dan tingkatkan keyakinan. Kalau online masalah ‘nervous’ mungkin agak kurang.  

Jika tiada ada pengalaman, peluh dingin dan ketar berlaku. Boleh lupa hafalan dalam kepala secara tiba-tiba.

Latihan sangat penting. 

Pidato Spontan

Dengar soalan baik-baik

Sebut terima kasih kepada penyoal soalan dan barulah jawab.

Minta ulang soalan jika kurang jelas.

Soalan

1.    Adakah?

Jawab: Ya/Tidak……..kerana

2.    Setuju atau tidak?

Jawab: Setuju…..kerana

            Tidak setuju……kerana

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

BAHASA MELAYU: TAHAP 1

SYAB HARI INI

BSMM-BULAN SABIT MERAH MALAYSIA.