6. AKU SEORANG CIKGU:  11 JULAI 2021.

KOKURIKULUM: “KESIHATAN, KECERGASAN DAN KECERDASAN ADALAH 1 CARA HIDUP”.

Hari ni aku nak cerita pasal kokurikulum yang merangkumi sukan permainan, sukan acara balapan dan padang serta pasukan unit beruniform. Bidang permainan dan sukan padang telah sedia wujud semenjak zaman pre-merdeka lagi yang mana pada mulanya sebagai aktiviti kecergasan dan kecerdasan pada masa lapang dan kemudian dijadikan pertandingan-pertandingan untuk memeriahkan suasana. Pasukan unit uniform pula wujud sebagai pertolongan sewaktu bencana, kecemasan dan keselamatan. Sebagai contoh, permainan bola sepak pertama kali dimainkan semenjak pertengahan abad ke-19 di England. Malahan, Sukan Olimpik bermula pada 1896 yang diadakan setiap empat tahun kecuali sewaktu Perang Dunia. Kepentingan 3 pecahan bidang kokurikulum ini sangat penting dan wujud di setiap sekolah rendah mahupun menengah, kolej-kolej, universiti-universiti dan dalam kebanyakan jabatan swasta dan kerajaan. Seawal sekolah rendah, murid-murid perlu mempelajarinya daripada guru-guru yang bertauliah dan mahir.  Pertama, tujuannya ialah untuk memilih murid-murid yang mahu dan berbakat untuk menerajui pasukan sekolah, membuat persembahan dan mewakili sekolah dalam pertandingan-pertandingan. Kedua, memberi semua murid ilmu dan pendedahan tentang sukan seperti 1M1S. Kewujudan 1M1S adalah kerana dominasi murid-murid Rohaz1 dan kekurangan aspek intelek dalam pengurusan sukan. Kebanyakan murid-murid Rohaz1 hanya menumpukan kepada bermain sahaja dan tidak cuba mengaplikasikan skills permainan yang hebat kepada waris-waris akan datang atau kerana ilmu Sains Sukan masih belum berkembang di Malaysia.

Berikut adalah contoh ‘ELEMEN-ELEMEN TENAGA PENGAJAR’ (EPET) yang saya perincikan berdasarkan pengalaman, pemerhatian, catatan dan info media elektronik mahupun catatan di media massa. Elemen-elemen dalam kumpulan Rohaz di bawah adalah juga sama yang ada pada murid-murid yang sering mengepalai sukan permainan, sukan acara balapan dan padang serta pasukan unit beruniform.


EPET

Kod & Perincian 

Rohaz 1

F1, T1, C1, Cd2, B1, MP3-4, ME1, D3, SM1 dan KD1

Rohaz 2

F1, T2, C2, Cd1, B1, MP2, ME2, D1, SM3 dan KD2

Rohaz 3

F2, T2, C2, Cd2, B2, MP2, ME3, D3, SM4 dan KD3

Rohaz 4

F3, T3, C3, Cd3, B2, MP2, ME3, D2 dan K3

Rohaz 5

F3, T3, C1, Cd1, B1, MP1, ME1, D2 dan K4

Rohaz 6

F4, T3, C3, Cd2, B4, MP2, ME4, D2 dan K5

Indikator

F-Fizikal, T-Tulang, C-Cergas, Cerdas, Bakat, MPelajaran, Minat Ekstrim, Disiplin,  Suka Mengamuk, Suka Bersosial dan Kekuatan Diri.


Rohaz 1 adalah dalam kalangan guru yang memang ringan tulang, rajin dan sentiasa menawarkan diri untuk menjayakan bidang ini dengan sedikit peruntukan yang disediakan. Aspek-aspek lain dan pengurusan masa biasanya terabai kerana kekangan masa dan kepenatan. Hampir semua guru dan masyarakat memperakui bahawa bidang kokurikulum memang banyak mengorbankan masa di sekolah. Rohaz 1 sangat berminat dalam bidang ini kerana bakat yang terserlah semenjak zaman sekolah, kolej dan universiti. Bidang akademik mereka agak kurang tetapi sesetengahnya melepasi zon selesa kerana bantuan rakan-rakan dan guru-guru. Mereka mempunyai ramai kawan yang seangkatan dan biasanya guru-guru lelaki berada dalam kelompok Rohaz1.

Rohaz2 adalah guru-guru yang fleksibel atau ‘easy-going’, juga mempunyai banyak bakat yang terserlah namun sering melihat kepentingan sesuatu tugas. Suka memberi laluan kerana banyak alternatif dalam mempelbagaikan minat dan menyerlahkan keupayaan diri. Selalunya berada dalam kelompok Rohaz 1 kerana berani bersaing namun kecemerlangan sering mendapat tentangan hebat daripada Rohaz1. Keekstriman hanya kadang-kala sahaja wujud. Sering menolong untuk menggantikan tempat Rohaz1 atas arahan pentadbir dan kadang kala sebaliknya. Pada kebiasaannya, Rohaz2 mewujudkan sedikit alasan untuk tidak memaksimumkan diri dan berada jauh daripada kelompok Rohaz1.

Rohaz3 adalah kelompok guru yang suka menolong kerana ada sifat untuk mempelbagaikan tugas dan biasanya disenangi oleh Rohaz1. Keinginan untuk cemerlang dalam sukan ada dan sering berupaya memaksimum tugas dengan pertolongan Rohaz 1 dan Rohaz2. 

Rohaz 4, Rohaz 5 dan Rohaz 6 tidak cemerlang dalam bidang kokurikulum kerana kecergasan memungkinkan kecederaan. Mereka ada minat, suka belajar dan suka membimbing murid-murid dengan ilmu yang ada. Mereka penting dan perlu dalam bidang-bidang yang memerlukan kesabaran, tiada sifat ekstrim, tidak cepat marah, lemah lembut, ringan tulang dan sabar. Mereka ini mengaplikasi daya intelek dengan baik dan sering wujud di belakang tabir.  Kewujudan mereka adalah penyeri dan merupakan pelengkap dalam sesuatu organisasi. 

Cerita sikit pasal penyertaan aku dalam bidang kokurikulum.  Bukan menunjuk atau ada niat lain, Lagipun aku taklah secemerlang rakan-rakan sukan yang lain. Cuma kenangan masa sekolah sangat indah (terlalu Indah) dan perlu aku muatkan di sini supaya tidak lupa terus. Aku dan rakan-rakan memang banyak terlibat dengan pelbagai aktiviti kukrikulum dan juga kokurikulum. Datanya entah mana, hanya ingat-ingat sahaja. Terima kasih kepada cikgu-cikgu yang memberi pengalaman dan memilih aku serta kawan-kawan untuk memeriahkan aktiviti-aktiviti dalam plan startegik sekolah. Cuba teka aku dalam kelompok mana?

 

KO-KURIKULUM

 

PERINGKAT

 

PERMAINAN

 

OLAHRAGA

UNIT UNIFORM & PERSATUAN

 

CATATAN

 

SEKOLAH RENDAH: SK SERI BINJAI, TONGKANG PECHAH, BATU PAHAT(Pra-Tahun 6:1978-1984)

Rumah Sukan

Merah

 

100m, 200m, 4x100m dan  4x400m

Pengakap

*Mengambil bahagian pelbagai aktiviti sekolah.

*Perlawanan persahabatan Pasukan Hoki sekolah:

SK Bandar

SK Limpoon 2

SMK TIGS.

*Perkhemahan sekolah.

*Hujung Tahun 6-Rombomgan 1 bas ke Kuala Lumpur. Lawat Angkasapuri, RTM, KTM, Nasjid Negara dan Pusat Islam. Singgah Bandar Hilir Melaka.

Sekolah

Bola sepak

(Ke-2 kumpulan)-SK Parit Bilal, Hoki(N.Johan)-SMK High School, Badminton

(Pusingan 2)-Dewan JUbli Intan dan S.Takraw(Ke-2 kumpulan)-SK Bindu

100m, 200m dan 4x100m-SK Parit Bilal

 

 

Daerah

4 orang senarai akhir dan  seorang berjaya (Fauzi Bin Hussin)

 

 

Negeri

Fauzi Bin Hussin 

 

 

Kebangsaan

 

Fauzi Bin Hussin (Tidak dapat kebenaran penjaga)

 

 

NAMA-NAMA CEMERLANG SUKAN YANG AKU INGAT: 

Tahun 6: Timik , Pidi dan Awang  – Senior: Umar, Hassan, Hussin. Isa dan Umo Putih.

Tahun 5: Zai, Aku, Aris, Piee, Ishak, Jamal, Ajip, Fauzi, Pawzi dan Ronzi *Sampai Tahun 6

Tahun 4: Arip, Mamat * Sampai tahun 6.

SEKOLAH MENENGAH: SMK TONGKANG PECHAH, BATU 7, BATU PAHAT(T1-T2:1985-1986

Rumah Sukan

Merah

-

100m  4x100m 

PBSM

 

Sekolah

Bola sepak

(Ke-2 kumpulan)-SMK Tongkang Pechah @ SMK Putra

 

-

-

 

SEKOLAH MENENGAH TUN ISMAIL, PARIT RAJA, BATU PAHAT(T3-T4:1987-1988)

Rumah Sukan

Merah

-

-

PBSM

 

Sekolah

-

-

Syarahan bawah Panitia Agama Islam-SMK Tun Aminah (Ke-4)

 

SMK DATO’BENTARA LUAR, BATU PAHAT-(T5:1989)

Rumah Sukan

Merah

-

-

-

 

SEKOLAH MENENGAH PERGERAKAN (SWASTA), BATU PAHAT(T5-Ulang:1990)

Rumah Sukan  

Merah

-

-

-

 

SEKOLAH MENENGAH MUNSHI SULAIMAN, BATU PAHAT(T6:1991-1992)

Rumah Sukan

Merah

 

 

PBSM

Bola sepak antara 2 kelas Tingkatan 6

SHARP ROXY, BATU PAHAT, JOHOR-11 bulan

Bermain untuk Parts Control Department

*Pemain berbakat dan hebat untuk Sharp: Anand dan Zamry.

Maktab Perguruan Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang(2 ½ tahun:1994-1996-Sijil)

Unit PM3

MPTAA

Badminton-Naib Johan Perseorangan

 

*Kalah dengan Pensyarah- En.Mat

-

Tukar PBSM ke Pengakap

Mengambil bahagian pelbagai aktiviti unit

Maktab

Badminton-N-2

(Zon Tengah di MP Kota Baharu)

Hoki-N-2

(Zon Tengah di MP Batu Rakit)

-

Pengakap- Manik

Kayu 3

 

Tugas Manik Kayu 4 selepas graduate

Mengambil bahagian pelbagai aktiviti Unit PM3  

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA & UNIVERSITI TERBUKA MALAYSIA-Ijazah

Fakulti Pendidikan

-

-

-

 

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA, JOHOR BAHRU-Master

Fakulti Pendidikan

-

-

-

Bersenam di padang UTM  bersama isteri.

UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA, GOMBAK, SELANGOR-PHD

Fakulti Pendidikan

-

-

-

Masih belajar

 Namun apa yang pasti ialah kombinasi semua Rohaz sangat memberi impak di zaman Sains & Teknologi kini untuk mendepani perubahan zaman. Zaman hanya bermain sahaja dan orang lain belajar mesti perlu ditinggalkan. Mari bergerak seiring dan bersama-sama mendepani cabaran masa depan.  Elemen-elemen yang boleh memusnahkan diri dan kerjaya perlu dielakkan. Keseimbangan dalam akademik dan kokurikulum perlu untuk menolong generasi akan datang kekal cemerlang. Kekangan-kekangan yang dihadapi pada zaman lalu tidak boleh lagi dijadikan alasan untuk tidak membimbing anak-anak menjadi lebih baik pada masa sekarang dan masa depan.

JIKA ANDA CEMERLANG, PASTIKAN GENERASI ANDA JUGA CEMERLANG, PINTASAN ADALAH  MATLAMAT SEMUA ORANG. SIAPA? MENGAPA? DAN BAGAIMANA? JAWAPANNYA IALAH PERTAHANKAN DAN BUKAN SEKADAR KENANGAN MASA LAMPAU. JIKA KALAH, TERIMA DENGAN HATI TERBUKA DAN BANGKIT UNTUK TERUS MENGEJAR KECEMERLANGAN”.

Apa sepatutnya saya buat? Bagi mereka ilmu, pengalaman dan jika mereka cemerlang, mengapa tidak untuk menobatkan mereka dengan gelaran itu. Apa yang penting ialah fokus terhadap sesuatu bidang disamping mempelbagaikan kemahiran dengan meningkatkan keintelektualan dari masa ke semasa. Malah, bidang ko-kurikulum telahpun menjanjikan peluang kerjaya yang lumayan pada masa sekarang sama ada dalam aspek pengurusan sukan atau terus-terusan mempamer kehebatan sebagai pencorak watak kerana ‘KESIHATAN, KECERGASAN DAN KECERDASAN ADALAH 1 CARA HIDUP”. 

 

Comments

Popular posts from this blog

BAHASA MELAYU: ASAS 3M + 2M

BAHASA MELAYU: TAHAP 1