4. AKU SEORANG CIKGU:  28 JUN 2021.
Hari ni aku nak tulis tentang pengalaman mengajar secara sepintas lalu aje. Sepanjang hampir 25 tahun mengajar di  sekolah rendah, mata pelajaran yang paling banyak aku ajar ialah Bahasa  Inggeris, Bahasa Melayu dan Matematik. 
Jap, aku cerita sikit pengalaman belajar ya. Pengkhususan aku di Maktab Perguruan Tengku Ampuan Afzan(MPTAA-1996  ialah Bahasa Melayu. Kami juga belajar elektif Matematik dan IT. Kawan-kawan banyak yang cakap aku antara pelajar cemerlang akademik(Bukan mata pelajaran Sains yang teruk kena hafal) tapi semester 2 pointer aku jatuh. Banyak sangat main agaknya. So, takde rezeki nak dapat title tu. Hanya 2-3 orang aje yang dapat title tu. 
Aku keluar bekerja, mengajar di sekolah-sekolah. Banyak kali nak sambung belajar PJJ tapi banyak sangat kekangan. Adik-adik aku semua dah ada Ijazah. Adik lelaki aku kata, “Sambung aje a.ha”.  Kemudian aku sambung pelajaran Ijazah Pertama di bawah KPM-OUM(Ala-ala twin program) di Maktab Perguruan Batu Pahat dan OUM Batu Pahat pada hujung minggu. Pengkhususan aku masih sama iaitu Bahasa Melayu. Dua mata pelajaran minor yang aku khususkan ialah Bahasa Inggeris sekolah rendah dan Matematik sekolah rendah. Masa buat Ijazah pertama ni aku memang yakin  boleh dapat CGPA 4.0. kerana semua tugasan aku buat dan masa exam aku boleh jawab. Tapi, rezeki bukan untuk aku lagi. Aku positif dan suka buat yang terbaik untuk perkara yang aku minat. Takde masalah. Lagipun baru berumah tangga.
Balik semula tugas mengajar di sekolah. Aku tak pernah mengajar Bahasa Melayu Tahun 6 kerana ramai cikgu perempuan mendominasi Tahap Dua. Mereka semua rajin-rajin dan garang. Macam ibu mengajar anak yang malas.  Jadi aku ok sahaja dan mengajar Tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3) hingga sekarang dan pernah sekali atau dua kali mengajar Tahun 4. Cerita sikit, Bahasa Inggeris semua aku dah sapu dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Sambil mengajar aku improvekan bahasa ni. Ok. Mata pelajaran Matematik hanya Tahap 1 sahaja. Aku ok sahaja. Janji laksanakan tanggungjawab.

Berbalik kepada pengalaman mengajar Bahasa Melayu sekolah rendah terutamanya Tahap 1. Tugas-tugas guru Tahap 1 tak semudah guru-guru Tahap 2. Apa alasannya? Ini jawapannya. Lebih separuh murid-murid tak pandai membaca, tulisan hancur(macam cakar ayam), ada pegang penselpun masih tak betul, ada yang huruf besar dan huruf kecil ABCpun masih tak lengkap, buku kerap takde, tak bawak, hilang, bau belacan, dsb. Itu belum kira karenah murid yang selalu tak datang sekolah dan macam-macam lagi. Semua guru kelas dan guru mata pelajaran kena buat dari A hingga Z. Ada beza atau takde beza? Banyakkan? Ini bukan pasal klik-klik aje tau. Ini pasal macam mana nak pastikan murid-murid boleh menguasai semua di atas kerana tu semua asas. Lagi-lagi aku cikgu lelaki. Memang dia orang tau, aku ni kasar sikit. Tapi, aku ok lagi……ok sahaja. Aku tak suka lari tanggungjawab.

Dalam Bahasa Melayu Tahap 1 juga ada aspek penekanan iaitu pengayaan, pemulihan dan arus perdana. Pengayaan untuk murid-murid cepat dan pemulihan untuk untuk murid-murid yang pelbagai masalah.  Aku jarang bersuara tapi cuba fikir….kalau masalah di atas tak boleh dikuasai, apa yang murid-murid tu boleh buat? Mereka perlu banyak latihan dan sokongan. Tak gitu? Jadi, berhati-hati sebab kadang-kadang yang ok sahaja tu paling bahaya.

Dalam pada tu aku kena juga mengajar macam-macam mata pelajaran yang aku kena study dulu. Dalam 5 tahun ni, subjek core aku hanya Bahasa Melayu, 1 kelas sahaja. Cuba imagine? Dah belum?

Kelas Bahasa Melayu aku ialah 2 Cerdas. Ada 5-6 orang murid pemulihan dengan seorang guru pemulihan khusus. Sebagai guru Bahasa Melayu, kadang-kadang aku buat juga lembaran  kerja tambahan untuk murid-murid ni.  Aku ambil buku tulisan Roslan Nikmat (Selan Osni) terbitan Fargoes dan beberapa buku rujukan lain untuk sesuaikan dengan gaya tulisan aku untuk membimbing mereka.







Comments

Popular posts from this blog

BAHASA MELAYU: TAHAP 1

SYAB HARI INI

BSMM-BULAN SABIT MERAH MALAYSIA.